2020-02-07 08:00Pressmeddelande

LloydsApotek låter VAB-risken avgöra priset

Med hjälp av Big Data i realtid och statistik från Folkhälsomyndigheten, lanserar LloydsApotek ’Folkhälsoalgoritmen’, - ett initiativ med syftet att skapa värde för människor genom att aktivt leverera kunskap och förmånsvänliga priser för ett friskare liv. Den första kampanjen berör februaris ”vabruari”.

 

Att googla sjukdomar och symtom är vanligt, speciellt under februari månad då vab-risken är som störst. Därför har LloydsApotek tagit fram Folkhälsoalgoritmen, ett initiativ som med hjälp av sökdata från Google samt statistik från Folkhälsomyndigheten visar var risken för vab är som störst i landet och utifrån det erbjuder rabatter till människor där den behövs som mest. Datan som uppdateras varje dag och avslöjar hur stor risk det är för VAB på olika orter som sedermera avgör det rabatterade priset, ju högre risk desto mer rabatt.

 

- Syftet med initiativet är att hjälpa människor klara av vabruari- både genom att ge lägre priser i områden där flest VABar, men även genom rådgivning i våra apotek runtom i landet. Vi har låtit priserna i vår e-handel på sjukdomsrelaterade produkter avgöras baserat på hur Sverige har googlat sjukdomar och symptom. Vi vill vara en hjälpande kraft och göra mest nytta där det behövs som mest, säger Sebastian Wickberg, LloydsApotek, Head of Commercial.

 

Rabatterna räknas ut med hjälp av realtidsdata från Google Trends och veckorapporter från Folkhälsomyndigheten. Som mest kan det röra sig om 40% rabatt på sjukdomsrelaterade produkter ur LloydsApoteks e-handel. Det kan exempelvis vara värktabletter eller vätskeersättning som kan vårda om du redan har blivit sjuk under vabruari.

 

Folkhälsoalgoritmen är ett nyligen lanserat, långsiktigt intiativ från LloydsApotek. Fler datadrivna initiativ kommer lanseras under året för att möta dagens, såväl som morgondagens kundbehov.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Louise Lundqvist, LloydsApotek, Presskontakt, 070 25 75 121

 

 

 


Om LloydsApotek

LloydsApotek öppnade sitt första svenska apotek i Eskilstuna i februari 2010 under det tidigare namnet DocMorris. LloydsApotek har 78 apotek fördelade på ett 40-tal orter över hela Sverige. LloydsApotek vill på ett passionerat och effektivt sätt erbjuda meningsfulla och innovativa apotekstjänster som inspirerar människor till ett mer positivt liv. Hos LloydsApotek möter kunden kompetent och välutbildad personal som kan recept och är experter inom hud och värk. LloydsApotek är en del av McKesson Europe. McKesson Corporation, med huvudkontor i USA, är huvudägare i McKesson Europe AG. McKesson är en global ledare inom produktflöden för vården, öppenvårdsapotek, cancer- och specialistvård samt tekniska systemlösningar för vården.